پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟

فرزانه

1403-02-01 23:03:48

category image: پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟

این است که بخش مهمی از استحکام و طول عمر سازه‌ها، بر دوش مقاطع فولادی ساده به نام میلگرد است؛ از آسمان‌ خراش‌های سر به فلک کشیده تا پل‌ها و شاهکارهای مهندسی! اما موضوع به همین سادگی نیست. در حقیقت، چالش برانگیزترین قسمت در ساختمان‌سازی، نحوه تشخیص سایز میلگرد است؛ چیزی که مهندسین برای انتخاب آن، از محاسبات مهندسی و استانداردهای ساختمان‌سازی کمک می‌گیرند.

در حال حاضر، میلگردها در سایز‌های مختلف 8 تا 40 در صنعت استفاده می‌شوند؛ با این حال بعضی‌ از آنها کاربرد گسترده‌تری دارند. شناخت پر کاربردترین سایز میلگرد به شما کمک می‌کند که برای انتخاب سایز میلگرد، تصمیم دقیق‌تری بگیرید. در این مقاله از آسن، به معرفی رایج‌ترین سایز میلگردها و کاربرد هرکدام خواهیم پرداخت.  

معرفی انواع سایز میلگرد

میلگردها از سایزهای ظریف مثل 8 میلی‌متر تا سایزهای درشت و پرضخامت مثل 40 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود تنوع گسترده در ساخت میلگردها، سایزهای 8 تا 32 به خصوص نوع آجدار، به شدت پرکاربرد هستند. اما این به معنای بی‌استفاده بودن سایزهای دیگر نیست. هر سایز میلگرد، وظیفه و کاربرد مخصوص به خود دارد و باید با توجه به نوع سازه مورد استفاده قرار بگیرد. جدول زیر، انواع سایز میلگرد در ساختمان ‌سازی را براساس وزن و سطح مقطع آنها به خوبی نشان می‌دهد.

جدول وزنی میلگرد براساس استاندارد 3132

 

خوب است بدانید که به غیر از پرفروش ترین سایز میلگرد، بعضی از سایزهای دیگر مثل 50 به بالا، باید به صورت سفارشی‌ و مخصوص تولید شوند. در حقیقت، شرایط تولید این میلگردها بین تولیدکننده و خریدار به توافق می‌رسد.

پر کاربردترین سایز میلگرد در ساختمان‌سازی

در اجرای ساختمان‌های دارای اسکلت بتنی، استفاده از میلگردهای متنوع با سایزهای مختلف، کاملا رایج است. این میلگردها ممکن است آجدار یا ساده باشند؛ هرچند در ساختمان‌سازی بیشتر از نوع آجدار استفاده می‌شود. این میلگردها در انواع میلگرد A2 تا میلگرد A4 تولید شده‌اند.

به کار بردن میلگردهای ساده به عنوان تقویت‌کننده در بتن مسلح توصیه نمی‌شود، زیرا این نوع میلگردها نمی‌توانند در بتن قفل شوند و در صورت بروز تنش‌های سازه‌ای، احتمال جابه‌جایی و شکست آن‌ها و در نتیجه آسیب به بتن وجود دارد.

میلگردهای آجدار به دلیل قابلیت ایجاد قفل مکانیکی با بتن و آج‌های خود، به طور چشمگیری مقاومت بتن را افزایش می‌دهند و بیشترین کاربرد را در ساخت‌وساز دارند. با این حال، وزن میلگردها نیز یک عامل محدودکننده است.

سازه‌های مهندسی باید تا حد امکان سبک باشند تا از بار اضافی بر ساختمان جلوگیری شود. بنابراین، انتخاب سایزهای میلگرد که هم استحکام کافی داشته باشند و هم وزن مناسبی دارند، حیاتی است. به همین دلیل، استفاده از میلگردهای با سایزهای 12، 14 و 16 در ساختمان‌سازی بیش از سایر اندازه‌ها مرسوم است.

 

 

کاربرد میلگرد 8

از ظریف‌ترین سایز میلگرد شروع می‌کنیم؛ میلگرد 8! هرچند این میلگرد قطر کمی دارد اما کاربرد گسترده و مقاومت بالایی دارد. از میلگرد سایز 8 برای خاموت‌بندی در فونداسیون، ستون‌ها، تیرها و دال‌ها استفاده می‌شود. خاموت‌ها در حقیقت میلگردهای عرضی هستند که به دور میلگردهای طولی (معمولا میلگردهای 12 تا 16) پیچیده می‌شوند؛ وظیفه آنها، حفظ فاصله بین میلگردهای طولی و جلوگیری از بادکردن بتن در هنگام فشار است.

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد 8، ساخت مش‌های تقویتی است. این مش‌ها شبکه‌هایی از میلگردهای در هم تنیده هستند که در فونداسیون، دال‌ها و ... کاربرد دارند و استحکام کششی بتن را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این، کاربرد میلگرد 8 به عنوان آرماتور عرضی و فونداسیون، ساخت ادوات خم شده و مهاربندی دیوارها نیز رایج است. کارخانه ظفر بناب، یکی از بهترین میلگردهای 8 بازار را تولید می‌کند. شما می‌توانید قیمت میلگرد ظفربناب ، را در کانال تلگرامی آسن مشاهده کنید. 

کاربرد میلگرد 10

میلگرد با قطر ۱۰ میلی‌متر معمولا برای ایجاد خم‌های مورد نیاز در سازه‌های بتنی و همچنین به عنوان آرماتورهای عرضی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله به کار می‌رود. این میلگردها باید حداقل این قطر را داشته باشند تا استحکام لازم را فراهم کنند.

در ساخت شمع‌های پیش‌ساخته، آرماتورهای عرضی باید دست‌کم ۱۰ میلی‌متر قطر داشته باشند تا اطراف آرماتورهای طولی را احاطه کنند. همچنین، در محل اتصال تیرها به ستون‌ها و دال‌ها، استفاده از میلگردها و خاموت‌هایی با قطر ۱۰ میلی‌متر یا بیشتر ضروری است.

برای شالوده‌ها، استفاده از میلگرد با قطر کمتر از ۱۰ میلی‌متر توصیه نمی‌شود. در نهایت، برای بتن‌ریزی درجا، میلگردهای دورپیچ باید حداقل ۱۰ میلی‌متر قطر داشته باشند تا از پایداری سازه در برابر نیروهای لرزه‌ای اطمینان حاصل شود.

کاربرد میلگرد 12

میلگرد با قطر 12 میلی‌متر به دلیل ترکیبی از انعطاف‌پذیری بالا، استحکام کششی مناسب و وزن نسبتاً سبک، در میان انواع میلگردهای آجدار، پس از سایزهای 8 و 10، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این ویژگی‌ها میلگرد سایز 12 را به یکی از محبوب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها در بازار تبدیل کرده‌اند.

علاوه بر این، به دلیل داشتن خصوصیات منحصربه‌فرد، این میلگرد در اشکال خم‌شده و همچنین به صورت افقی و عمودی در سازه‌های بتنی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای اصلی میلگرد 12 میلی‌متری در صنعت ساخت‌وساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •            تولید انواع میلگردهای سنجاقی، جناغی و خاموت.
  •            استفاده به عنوان تقویت‌کننده در بتن فونداسیون‌ها و ستون‌ها.
  •           به‌کارگیری در ساخت گاردریل‌های بزرگراه‌ها.
  •           استفاده در ساخت ستون‌های مربوط به پارکینگ‌ها.
  •           کاربرد در ساخت اسکله‌ها.

کاربرد میلگرد 14

میلگرد 14 را می‌توان پرکاربردترین سایز میلگرد دانست. از این میلگرد در موارد زیر بیشتر استفاده می‌شود:

  •         فونداسیون: میلگرد 14 به عنوان میلگرد طولی در فونداسیون، نقش اساسی در تحمل بار سازه و توزیع آن در زمین دارد.
  •       ستون و تیر: از این میلگرد برای ساخت انواع ستون و تیر در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. ستون‌ها و تیرها، وظیفۀ تحمل وزن طبقات و بارهای وارده بر سازه را بر عهده دارند.
  •             تیرچه: میلگرد 14 در ساخت انواع تیرچه نیز کاربرد دارد. تیرچه‌ها، عضوهای افقی در سقف هستند که از تیرها و ستون‌ها پشتیبانی می‌کنند.

کاربرد میلگرد 16

پس از میلگردهای سایز 12 و 14، میلگردهای سایز 16 به عنوان پرکاربردترین سایز میلگرد شناخته می‌شوند. استفاده از این میلگردها در ساخت رمپ پارکینگ، سازه‌های اسمان‌خراش و دکل‌های نفتی استفاده می‌شود. نکته مهم این است که میلگرد سایز 16 اصلا برای خمکاری پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا وزن و مقاومت آن بیشتر از سایزهای 12 و 14 است.

براساس مقررات ملی ساختمان‌سازی در ایران، از میلگرد 16 می‌توان در دیوارها و کنار درب‌ها و پنجره‌ها استفاده کرد.

 

 

کاربرد میلگرد 18

پس از میلگردهای 12، 14 و 16، میلگرد 18 به عنوان پرکاربردترین سایز میلگرد محسوب می‌شود؛ اما نکته مهم اینجاست که این میلگرد ضخامت و استحکام خیلی بیشتری دارد و از طرفی، اولین میلگرد در دسته میلگردهای با سایز بزرگ به شمار می‌رود.

به همین دلیل، قیمت میلگرد سایز 18 از قیمت میلگردهای 8، 12، 14 و 16 بیشتر است؛ زیرا هم از نظر دوام و هم از نظر مقاومت عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. از میلگرد سایز 18 در ساخت پارکینگ‌های بزرگ، پل‌ها، سازه‌های مهندسی بزرگ و تاسیسات صنعتی و دریایی استفاده می‌شود.

 

کاربرد میلگرد 20

میلگرد 20 پس از میلگرد 18 به عنوان یکی از میلگردهای سایز بزرگ و پرکاربرد شناخته می‌شود. از آنجا که قیمت میلگردها معمولا با افزایش سایز، بیشتر می‌شود، بنابراین قیمت میلگرد 20 نیز از سایزهای قبلی خود بیشتر خواهد بود. از میلگرد 20 در موارد زیر استفاده می‌شود:

·         ساخت ستون‌های بزرگ

·         ساخت تیر

·         ساخت پل‌ها و سازه‌های عظیم مهندسی

·         کاربرد در دکل‌های نفتی

·         پالایشگاه‌ها

·         ساخت انکر بولت

کاربرد میلگرد 22

میلگرد 22، با قطر اسمی 22 میلی‌متر، در میان انواع سایز میلگرد به عنوان پهلوانی سنگین‌وزن شناخته می‌شود. از جمله کاربردهای این میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         فونداسیون

·         ستون و تیر

·         دال‌ها

کاربرد میلگرد 25

میگرد 25، در دسته میلگردهای سنگین‌وزن و پرضخامت است. این میلگرد با سایز 25 میلی‌متر در کاربردهایی که به مقاومت بالا و استحکام فوق العاده نیاز دارند استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای میلگرد 25 می‌توان به استفاده از آن در دیوارها، ستون، سقف و تیر اشاره کرد.

 


 

کاربرد میلگرد 28

کاربرد میلگرد 28 نیز مانند سایز 25 بیشتر در سازه‌های بزرگ است. از این میلگرد در بتن مسلح و ستون‌ها و ... استفاده می‌شود. علاوه بر این میلگرد 28 برای فونداسیون و دکل‌های نفتی نیز کاربرد دارد.

کاربرد میلگرد 32

میلگرد 32 یکی از سنگین‌ترین میلگردها بوده و جزو میلگردهای با سایز بزرگ است. از این میلگرد در فونداسیون‌های پرتنش، ستون‌ها و تیرها در ابر سازه‌های مهندسی، نیروگاه‌ها و ... استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای میلگرد 32 در دیوارهای حائل است. این دیوارها فشار جانبی زیادی را تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است از میلگردهای سایز 32 استفاده شود. دیوارهای حائل در خاک‌ریزها و گودبرداری‌ها وجود دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی بپردازیم. با این حال به دلیل تغییر قیمت میلگرد متناسب با سایز آن، پیشنهاد می‌کنیم پس از آشنایی با سایزهای متنوع، برای اطلاع از قیمت آنلاین میلگرد، به کانال تلگرامی آسن مراجعه کنید تا از اخبار قیمتی به صورت لحظه‌ای با خبر شوید.

 

 

سوالات متداول FAQ

1-      پرکاربردترین سایز میلگرد کدام است؟

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان‌سازی، سایزهای 12، 14 و 16 هستند.

2-      آیا قیمت میلگرد با افزایش سایز، بیشتر می‌شود؟

بله! با افزایش سایز میلگرد، ضخامت و استحکام و در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

3-      برای خرید میلگرد از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید برای خرید میلگرد، به سایت تامین کننده آهن آلات «آسن» مراجعه کنید؛ پس از آن از طریق راه‌های ارتباطی سایت با کارشناسان متخصص ارتباط گرفته و از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید. 

آخرین خبرها

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتور بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10

فونداسیون چیست و انواع فونداسیون (پی) در ساختمان کدامند؟ | مجله آسن

1403-02-05 14:33:37

هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد چقدر است؟ | مجله آسن

1403-02-03 16:05:54

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟

1403-02-01 23:03:48

میلگرد آلیاژی چیست؟ و چه کاربردی در صنعت دارد؟

1403-01-31 21:39:53

میلگرد ضد زنگ | خواص و کاربرد آن در صنایع مختلف

1403-01-29 18:00:14

تفاوت شناژ با فونداسیون در چیست؟

1403-01-29 14:39:59

شناژ چیست؟ معرفی انواع و کاربرد آنها | مجله آسن

1403-01-28 00:57:28

میلگرد HSD چیست مشخصات و روش تولید میلگرد HSD

1403-01-27 11:09:29

معرفی کامل انواع استاندارد میلگرد - مجله آسن

1403-01-22 18:16:17